Soms zit ik en denk na ... en soms zit ik alleen maar

5.31.2006

Weg met de TROS

Ik wilde wat gaan schrijven over de ledenraadpleging van de VVD. Rutte heeft gewonnen en ik was aan het rondzappen over de zenders wie daar nog wat over te zeggen had. Op Nederland 2 Balkenende in beeld. Okay, zelden heeft hij iets te melden, maar toch maar even luisteren. Maar hij zei niks. En waarom zei hij dan niks, zul je willen weten. Hij zei niks omdat hij bij een Miss-verkiezing van lichamelijk gehandicapten zat. IEKS! Hij was daar aanwezig, omdat hij de prijs aan de winnares mocht overhandigen. (Misschien een tikkie ongelukkig woord in dit verband). Het geheel werd gepresenteerd door twee gehandicapten, waarvan me de naam ontschoten is (dat zit dan wel weer mee, soms onthoud je de verschrikkelijkste dingen) en erkend zwakzinnige Heinsbroek zat in de jury. De guitigheid van het invalide presentatieduo was werkelijk te erg. Plaatsvervangende schaamte druipt uit al mijn poriƫn.

Natuurlijk is het sneu voor de meisjes dat ze gehandicapt zijn, maar welke lijkenpikker wil daar nu zijn kijkcijfers mee opvijzelen? De TROS dus. De meisjes waren duidelijk behoorlijk in de war, waarschijnlijk verblind door alle aandacht. Bijna stuk voor stuk vertelden ze dat ze graag zo normaal mogelijk wilden doen (geen gehandicaptentoilet, geen schaamte, gewone dingen doen), maar dan ga je toch niet aan een dergelijke verkiezing meedoen? Dat spoort toch niet?

Beste miss-en: ik kan er ook weinig aan doen, maar een halve arm is niet mooi. Niemand vindt het erg, maar niemand vindt het mooi. En van de randdebielen die daar anders over denken hoef je je heil niet te verwachten.

En beste Medy van der Laan: ik weet dat je de nieuwe mediawet al klaar hebt, maar mag ik een klein amendementje voorstellen? Kan de TROS zo snel mogelijk uit het publieke bestel gesodemieterd worden? Gemeenschapsgeld uitgeven aan dit soort wanvertoningen is niet goed voor de belastingmoraal.